*** WELKOM OP VANDOODEWEERD.NL / WIJ ZIJN DRUK BEZIG MET DE OPBOUW / KIJK GERUST AL WAT ROND ***

Lekker koken is niet moeilijk 

Verse produkten

 

Tja natuurlijk willen we allemaal verse produkten maar dat kan helaas niet altijd.

Wij hebben ook niet iedere dag tijd en zin om naar de winkel te gaan.

Maar niet getreurd veel groentes en fruit word tegenwoordig een paar uur naar de oogst al diep ingevroren.

Diepvriesgroenten kunnen in de diepvries goed worden bewaard. Deze groenten worden meteen na de oogst geblancheerd en ingevroren waardoor veel voedingsstoffen bewaard blijven. Na bereiding bevatten ingevroren groenten net zo veel vitamine C en mineralen als bereide verse groente, namelijk 40% van het oorspronkelijke gehalte. Ingevroren groenten zijn dus net zo gezond als verse groenten.

Groenten uit blik of pot verliezen in vergelijking met ingevroren groenten wel veel voedingsstoffen. Slechts 15% van het oorspronkelijke gehalte aan vitamines en mineralen blijft behouden. Gedroogde groenten leveren overigens vrijwel geen vitamine C meer. Groenten uit blik of pot hoeft daarentegen minder lang gekookt te worden dan verse groenten waardoor uiteindelijk er weinig verschil is tussen de behouden voedingsstoffen van verse groenten of groenten uit blik of glas. Een nadeel aan groenten uit blik of pot is het toegevoegde zout en suiker. Groente uit blik is dus een stuk minder gezond dan ingevroren of verse groenten. Wij adviseer dan ook om verse óf ingevroren groenten te kopen.

 

 

Bewaar advies

 

Zoals net al vermeld kunnen verse groenten beter niet langer dan twee tot vijf dagen bewaard worden. Voorgesneden groenten moeten het liefst op dezelfde dag worden gegeten. Hoe je groenten het beste kan bewaren verschilt per groentesoort. Ook hoe lang je groenten kunt bewaren varieert per soort. Bladgroenten kan je één tot twee dagen bewaren, sperziebonen drie tot vijf dagen. Aubergines, courgette, paprika en winterwortelen zijn langer te bewaren: vijf tot zeven dagen. Witlof en bloemkool is zelfs zeven tot tien dagen te bewaren. Komkommer en tomaten kunnen één tot twee weken bewaard worden. Bij voorverpakte groenten moet er gekeken worden naar de houdbaarheidsdata op de verpakking. Verder is het belangrijk om tomaten, rijpe appelen en kiwi’s niet te bewaren met koolsoorten, komkommers, broccoli, aubergines en champignons. Dit leidt namelijk tot sneller bederf.

 

Natuurlijk